طرح توجیهی گزارشی است که براساس آن ابعاد مختلف یک طرح از جنبه های بازار، فنی و مالی مورد بررسی قرار می گیرد. اگر هدف از تهیه طرح توجیهی جلب نظر بانک برای انجام مشارکت در اجرای طرح باشد، خروجی این طرح جهت اخذ تسهیلات به بانک عامل ارائه خواهد شد و بانک پس از مطالعه بخش های اقتصادی ،فنی و مالی آن نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش طرح نظر خود را اعلام خواهد کرد.

طرح توجیهی روشی به منظور ارزیابی علمی و امکان موفقیت یک پروژه است. بنابراین افراد پیش از آن که زمان و پول خود را صرف یک پروژه ی کاری و سرمایه گذاری نمایند، ابتدا طرح توجیهی را تهیه کرده و سپس با مطالعه ی آن و با بررسی این که اگر پروژه ای که در نظر دارند، امکان موفقیت دارد، آن را عملی می سازند.

مالیات و سرمایه: بررسی اثرات مالی در طرح توجیهی اجرایی

مطالعۀ امکان‌پذیری یا تهیه طرح توجیهی نخستین گام هر طرحی است. این کار به‌منظور یافتن نقاط ضعف و قوت یک پروژۀ پیشنهادی یا یک تجارت موجود، تعیین منابع موردنیاز و چشم‌انداز آن انجام می‌شود. به زبان ساده به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا طرح شما ارزش صرف وقت، تلاش و منابع مالی را دارد یا خیر؟ گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی (F.S) معادل واژه انگلیسی ( Feasibility Study Report) نام دارد.

نقش طرح توجیهی در جذب سرمایه‌گذاران و اخذ تسهیلات بانکی

طرح توجیهی همچنین در راه ¬اندازی هر نوع کسب و کاری در شاخه¬ های مختلف صنعتی و خدماتی از اهمیت زیادی برخوردار می¬ باشد. این طرح یک نمای کلی از پروژه کسب و کار را ارائه داده و مدیران را از سودآوری و اهداف دیگر طرح با خبر می ¬سازد. در یک طرح توجیهی جامع، به برخی از سوالات مدیران مانند خریداران محصول، کشش بازار، وضعیت صادرات و واردات محصول یا خدمت، تحلیل رقبا، ملاحظات اقتصادی، زمان بازگشت سرمایه، میزان سرمایه¬ گذاری مورد نیاز، امکان اجرای طرح از لحاظ فنی، ملاحظات زیست محیطی و غیره پاسخ داده می¬ شود. باتوجه به اینکه طرح توجیهی، تقریباً تمامی ابعاد تولید یک محصول جدید و یا ارائه یک خدمت را پوشش می ¬دهد می¬توان از آن جهت جذب سرمایه¬ گذار داخلی و خارجی نیز استفاده کرد.

مطالعه امکان‌پذیری: از تهیه طرح توجیهی تا تصمیم‌گیری اجرایی

طرح توجیهی می تواند برای اهداف گوناگونی نگارش و تدوین گردد از جمله: ۱. طرح توجیهی به صورت شخصی و جهت تصمیم گیری درون سازمانی. ۲. طرح توجیهی برای گرفتن تسهیلات و یا جذب سرمایه گذار. ۳. طرح توجیهی جهت اخذ مجوز و پروانه طرح. ۴. طرح های توجیهی جهت اخذ زمین از بخش های دولتی. ۵. طرح توجیهی جهت گسترش کسب و کار.

یک طرح توجیهی خوب همچون نقشه راه عمل کرده و از آزمون و خطاهای مکرر در شروع راه اندازی کسب کار جلوگیری می نماید و از هدر رفتن سرمایه و انرژی پیش گیری می کند؛ در واقع نقش طرح توجیهی در شروع یک پروژه کاری، ممانعت از غافلگیری و رخداد های پیش بینی نشده در فرآیند پی ریزی کار بوده و با افزایش هر چه بیشتر تسلط مدیران و سرمایه گذاران، درصد موفقیت کسب و کار را افزایش می دهد. این طرح در قالب گزارشی مفصل با رعایت کلیه اصول نوشتاری به تجزیه و تحلیل مالی، مطالعه بازار و توجیه پذیری فنی کسب و کار می پردازد و ایده اصلی پروژه را توجیه می نماید. بخش های کلی یک گزارش طرح توجیهی متشکل از مقدمه، شاخص ها/ محدودیت ها، روش گردآوری اطلاعات، بررسی گزینه های جایگزین، ارزیابی، نتیجه گیری و توصیه ها می باشد که مرتبط با نوع بیزینس مورد نظر می تواند تغییر نماید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *